Te vroeg focussen op positiespel

Als we goed kijken naar de kwaliteit van Nederlandse jeugdspelers dan valt op dat het niveau, vooral op gebied van creativiteit, enorm is gedaald. Er zijn te weinig spelers die het verschil kunnen maken in 1-tegen-1 situaties en situaties waar sprake is van weinig tijd en ruimte. Te vroeg focussen op het positiespel is daar mede oorzaak van. 

creativiteit jeugdvoetbal cognitieve training

Al op zeer jonge leeftijd wordt kinderen aangeleerd om snel over te spelen, want een goed positiespel leidt sneller tot het winnen van de wedstrijd. Maken deze spelers een verkeerde individuele actie, dan worden zij daar direct op aangesproken.  

Op deze manier komen jeugdspelers nooit buiten hun comfortzone. De ontwikkeling van onder andere de prefrontale cortex is de oorzaak waarom veel O8, O9 en O10 spelers nog geen ruimtes en diepte kunnen herkennen op het veld. Er zijn jeugdtrainers die proberen dit soort situaties “op te lossen” door alles voor te zeggen. Spelers maken vervolgens geen eigen keuzes meer op basis van moment, snelheid, richting en positie, maar voeren een opgedragen keuze uit. Van de ontwikkeling van spelintelligentie is vervolgens nauwelijks sprake meer. Die spelintelligentie is juist een voorwaarde voor het ontwikkelen van creativiteit. Laat ze spelen is mijn advies! 

O8-O9: Ontwikkeling van basisvoetbalvaardigheden

Wil je het verschil maken in de kleine ruimtes dan moet je er ook vaak komen. Logisch toch? Gezien de ontwikkeling van de prefrontale cortex ligt de focus voor (talent)ontwikkeling volgens de Impact4Soccer Method bij O8 en O9 pupillen vooral bij de ontwikkeling van basisvoetbalvaardigheden. Daarnaast heeft techniek altijd een relatie met tactiek. We benoemen het woord “tactiek” bij deze leeftijdsgroep echter bewust niet bij de Impact4Soccer Method. Wat ik daarmee aangeven wil is dat de techniek van een speler pas goed is als de speler dit in wedstrijdechte situaties ook kan uitvoeren. 

Om de individuele ontwikkeling van voetbalvaardigheden te bevorderen is er maar een remedie; herhalen, herhalen en nog eens herhalen. Hierin zit ook de meerwaarde van mijn voetbalschool. Door niet alleen vaak, maar ook binnen de juiste voorwaarden, en met de juiste begeleiding, te trainen wordt een speler beter. Zodra een speler een goed beeld krijgt van zijn leerproces zal het plezier en zelfvertrouwen alleen maar verder toenemen, en laat dat nou net HET fundament zijn van de Impact4Soccer Method. 

“Stop met “tiki taka” bij pupillen, laat ze spelen, laat ze dribbelen, laat ze schijnbewegingen maken, en geef ze vooral de ruimte om veel fouten te maken”. Dennis Meier 

Op zoek naar goede warming-up vormen voor pupillen die zorgen voor plezier en uitdaging? klik op de foto

Avatar

Over Dennis Meier

Dennis Meier is actief als individuele trainer voor amateur en profvoetballers. Expert Team Member Cognitive Training Germany | RJO PSV/ Eindhoven | Dayton Dutch Lions | CSU Craiova |
Dit bericht is geplaatst in Jeugdvoetbal. Bookmark de permalink.