Doelstellingen realiseren

Blog Dennis Meier Talentontwikkeling

Of het nu om persoonlijke/ individuele doelstellingen gaat, of om doelstellingen binnen een groter geheel (club, onderbouw, bovenbouw, afdeling, etc,), 80 tot 90% van die doelstellingen wordt meestal niet behaald. Niet omdat het doel niet haalbaar was, maar door een gebrek aan het respecteren van de vier P’s; People, Process, Performance. Je kunt zoveel wensen als je wilt, maar ben jij de juiste persoon voor die doelstelling?

Als de eerste P (People) niet goed is, is het ook niet verwonderlijk dat bepaalde (persoonlijke) doelstellingen niet worden behaald. Op ieder niveau wordt vaak aan deze P voorbij gegaan. Hoe vaak lees je niet dat clubs herhaaldelijk in financiële problemen komen omdat er mensen vooral voor zichzelf zitten of dat men in zee blijft gaan met personen die achteraf toch niet de juiste mensen bleken te zijn? Uiteindelijk bepalen de juiste competenties in hoeverre doelstellingen worden behaald, niet hoe graag je iemand mag of hoe goed je iemand kent. 

Een van de middelen die vaak leidend is bij het behalen van doelstellingen, is het budget. Op zich logisch, want je kunt niet meer uitgeven dan je hebt. Zo hoorde ik onlangs iemand zeggen “We zijn eigenlijk niet tevreden over hem, maar ja hij heeft wel de juiste papieren en hij kost ons niets”? Niet vreemd dat je nooit bij de tweede P (Process) terecht komt. 

Doelstellingen niet behalen verkeerde mensen

Ook op persoonlijk vlak kan een gebrek aan voldoende budget/middelen in eerste instantie een grote hindernis lijken om je doelstellingen te realiseren. In plaats van te denken wat er allemaal niet kan, probeer eens te onderzoeken en op te schrijven wat er wel mogelijk is of wat er op een andere manier kan. Stappen maken in je ontwikkeling is een proces en uiteindelijk ook een vorm van prestatie. Je hoeft niet de hele trap te zien, neem de eerste trede. 

Randvoorwaarden

Doelstellingen maak je niet voor niets, want je wilt ergens anders zijn dan waar je nu bent toch? Verandering is dus noodzakelijk. Binnen een groter geheel houdt dit in dat je goed zult moeten kijken naar de competenties en mindset van personen binnen je organisatie. Je kunt geen moderne en innoverende organisatie ontwikkelen als je kiest voor mensen met een statische mindset. Dit is ook van toepassing bij het behalen van persoonlijke doelstellingen. Als je niet bereid bent om jezelf tegen het licht te houden en te veranderen, kun je die doelstellingen net zo goed direct in de prullenbak gooien. 

Einstein Doelstellingen realiseren

Randvoorwaarden zijn ook de mensen om je heen, de samenstelling van een team of technische staf. De zorg is typisch zo’n bedrijfstak waarin zelfreflectie een continu proces is. Natuurlijk is de impact op gezondheidsgebied groter als er fouten worden gemaakt, maar feit is wel dat mensen in de zorg meer uitblinken in zelfreflectie dan in de voetballerij.

Mensen om je heen kunnen meer impact hebben op je persoonlijke ontwikkeling en je persoonlijke doelstellingen, dan bijvoorbeeld een cursus volgen. Is de kans groter dat je jouw persoonlijke doelstellingen zult halen met “ja knikkers” om je heen of met mensen die (opbouwend) kritisch naar jou kijken? Toch kiest men vaak voor volgzame mensen. Men blijft hetzelfde doen, maar er worden wel andere resultaten verwacht? 

Doelstellingen zijn vaak niet concreet genoeg

Veel doelstellingen worden niet behaald, omdat ze niet concreet genoeg zijn en ook geen subdoelen of termijnen bevatten. Als je het pad niet goed kunt zien en geen vorderingen kunt meten en voelen, waarom zou je er dan op een gegeven moment nog energie in steken? Iedereen heeft behoefte om een prestatie te voelen om gemotiveerd te blijven.  

Jeugdspelers zelf de regie geven, maar wel begeleiden

Voor volwassenen is het al moeilijk om concrete doelen te stellen en een goede planning te maken, laat staan voor kinderen waarvan de prefrontale cortex (o.a. planning) nog volop in ontwikkeling is. Gevolg is dat volwassenen vaak (onbewust) op de regisseursstoel gaan zitten en de behoeftes van het kind naar de achtergrond verdwijnen. Zijn de basisvoorwaarden zoals plezier en zelfvertrouwen nog wel aanwezig? Ieder kind is uniek en hoort zelf de regisseur van zijn/ haar eigen ontwikkeling te zijn. Ouders, jeugdtrainers, leraren, enzovoorts horen daarin een ondersteunende rol te spelen, meer niet. Als we alles voorkauwen, en/of teveel complimenten geven over het aanwezige talent, wordt het leervermogen niet meer aangesproken en is er ook geen sprake van een optimale (talent)ontwikkeling. We creëren daarmee een jeugdspeler met een statische mindset die nooit zijn doelstellingen zal kunnen behalen. 

Niet alleen opschrijven, maar ook doen!

Of het nu gaat om persoonlijke doelstellingen of doelstellingen binnen een groter geheel, vaak ziet het er alleen op papier goed uit. Een klassiek voorbeeld is de bekende regel in een beleidsplan “bij ons staat de ontwikkeling van het individu centraal”. Ga je in de praktijk kijken dan is daar vaak geen sprake van.

Voorbeeld 1

Een JO17-1 speler vertoond op de trainingen vervelend gedrag. Hij wordt amper uitgedaagd en dit is zijn manier om dat te uiten. Bij de JO19-1 zijn er talloze blessures. Ook de JO19-2 kampt met tekorten. Zij kunnen wel spelen, maar geen spelers doorschuiven. Toch handhaaft men een onlangs toegevoegde regel. Er wordt niet meer uit andere leeftijdscategorieën aangevuld. De wedstrijd van de JO19-2 wordt vervolgens afgelast. Resultaat: 11 spelers van de JO19-2 zitten thuis en de speler van de JO17-1 denkt aan stoppen met voetballen omdat hij geen plezier en uitdaging meer heeft.

Voorbeeld 2

Een JO15 speler moet met een hoger team (JO17) mee naar een uitwedstrijd omdat de trainer minimaal 3 wissels wil meenemen. De afstand naar de betreffende club bedraagt maar liefst 96 km.  Bij zijn eigen team had de JO15 speler 70 minuten kunnen spelen. Bij de JO17 mag hij de laatste 4 minuten van de wedstrijd invallen. 

De O15 speler koppelt vervolgens terug binnen de club dat hij maar 4 minuten heeft gespeeld. Het antwoord wat hij vervolgens krijgt is “Meedoen bij een ander selectieteam is verplicht. Doe je dit niet dan speel je ook niet bij je eigen team”. 

Concluderend

Het behalen van doelstellingen vraagt om veranderingen bij jezelf en mogelijk de randvoorwaarden van je omgeving. Als de juiste omgeving ontbreekt worden doelstellingen niet behaald. Competenties (lange termijn) zijn belangrijker dan diploma’s (korte termijn). Ervaring is slechts een kwestie van tijd. Vanuit concreet stap voor stap benoemen c.q. beschrijven van je doelstellingen moet je uit je comfortzone komen en ook daadwerkelijk actie ondernemen. 

Zelfreflectie is een continu proces:

Ben jij wie je zegt te zijn en doe jij wat je zegt dat je doet?

Avatar

Over Dennis Meier

Dennis Meier is actief als individuele trainer voor amateur en profvoetballers. Expert Team Member Cognitive Training Germany | RJO PSV/ Eindhoven | Dayton Dutch Lions | CSU Craiova |
Dit bericht is geplaatst in Jeugdvoetbal. Bookmark de permalink.