Cognitieve Training op Voorzetten

In deze gratis oefening zal ik laten zien wat de meerwaarde kan zijn van cognitieve training bij het (individueel) trainen op voorzetten. Een paar jaar geleden las ik een artikel,  waarin wetenschappers het rendement van voorzetten hadden onderzocht. Uit dit onderzoek bleek dat in de Engelse Premier League slechts 1 van de 92 voorzetten tot een doelpunt leidde.  Dit is natuurlijk een makkelijk te onderzoeken feit. Als moderne trainer sta ik altijd open voor de wetenschap en data, maar je moet deze informatie wel goed kunnen interpreteren en toepassen. Want wat zijn dan de oorzaken waarom veel voorzetten niet tot een doelpunt leiden? Afvinken dat kan iedereen natuurlijk. 

Als een speler een beslissing neemt voor geven van een bepaalde voorzet, spelen een aantal factoren een rol. Heb ik bijvoorbeeld een spits in mijn team, die kwaliteiten heeft om uit een bepaalde voorzet te scoren? Welke kwaliteiten hebben de verdedigers om hem heen? Wat zijn de kwaliteiten van de keeper? Voor de meeste spelers is een doelpunt maken met je hoofd, een stuk moeilijker dan met je voeten. Vanuit welke situatie wordt de voorzet gegeven? Heeft de speler net een sprint van 40 meter getrokken langs de zijlijn of komt hij ook nog uit een 1-tegen-1 situatie? 

Cognitieve Training

Spelintelligentie en handelingssnelheid beginnen altijd met waarnemen.

Wat ik vaak zie is dat trainers voor een oefening kiezen waarin spelers veel herhalingen kunnen maken. Veel herhalingen maken dat is natuurlijk goed, maar zonder weerstand en zonder juiste coaching is natuurlijk een ander verhaal. Een voorzet geven zonder weerstand is niet alleen makkelijker, maar ook niet realistisch. Als er al sprake is van weerstand dan is dat vaak voor de spits, die moet proberen om een doelpunt te maken. Peter Hyballa heeft het goed gezegd “Coaching is de ziel van iedere oefening”. Welke voetbalhandelingen met en zonder bal wil je als trainer zien? Welke details zijn daarbij belangrijk? 

De wedstrijd is voor mij altijd het uitgangspunt en als ik daar naar kijk zie ik vaak spelers die op hoge snelheid hun tegenstander passeren, de achterlijn willen bereiken en vervolgens een voorzet willen geven. Dat lijkt natuurlijk in eerste instantie prima, toch? Vervolgens leiden de voorzetten vaak tot balverlies en toch applaudisseren trainers? Als ik de situatie ga analyseren zie ik dat de betreffende speler alleen maar bezig is geweest met “Ik moet de achterlijn halen en de bal voorgeven”. Op geen enkel moment heeft hij een goed beeld van de situatie gehad. Niet op het moment waarop hij de beslissing nam om te gaan sprinten en ook niet op het moment waarop hij de voorzet gaf. Sprints en duels kosten veel energie. Als het team na balverlies direct moet omschakelen om de bal weer terug te winnen, kost dat nog eens extra energie. 

Of je dit nu individueel, in kleine groepen of in teamverband wilt trainen, cognitieve training kan daarbij helpen door de juiste, wedstrijd reële,  prikkels toe te voegen aan je oefening. In mijn E-book “Cognitieve Training voor Jeugdvoetbal” kun je meer informatie en oefeningen vinden. Hieronder heb ik een voorbeeld oefening toegevoegd hoe ik individueel met een speler, cognitief, train op het geven van lage voorzetten. Het is puur een voorbeeld, want ieder speler is voor mij uniek. Dit betekent dat de oefening ook uniek en uitdagend moet blijven. De kleine doelen simuleren posities van teamgenoten. De tactiek van een trainer heeft altijd invloed op techniek. Met techniek bedoelen we het functioneel toepassen van vaardigheden in wedstrijdgerelateerde- of wedstrijdspecifieke situaties. 

Cognitieve Training - Individuele Training Profvoetballers

Duur: Organisatie: 
  • 15 tot 20 minuten
  • Half speelveld, 4 dummy’s en 4 mini-doelen. 
  • Minimaal 5 verschillende kleuren hoedjes en voldoende ballen. 
(Spel)regels:  Coaching:
  •  (1) De trainer, of een andere speler, passt de bal en zet meteen druk. In situatie B komt de druk van voren. 
  • (2) De speler dribbelt, op tempo, en probeert het 1-tegen-1 duel te winnen. Na het duel versnelt de speler richting de achterlijn, terwijl hij de 5 kleuren opnoemt. 
  • (3) Onderweg naar de dummy, krijgt de speler de kleur van het mini-doel te horen waarop hij moet scoren. De speler moet in die richting kijken voordat hij de keuze maakt voor een bepaalde (schijn)beweging. 
  • (4) De trainer kan op het laatste moment nog van kleur veranderen. (Motor Inhibitie/ Aanpassingsvermogen)
  • Vooractie en balaanname in de speelrichting (ruimte).
  • Dribbelen op tempo, juiste (schijn)beweging kiezen tijdens de 1-tegen-1 situatie. 
  • Herhaaldelijk scannen van het 16-meter gebied. 
  • Juiste (schijn)beweging kiezen bij de dummy. De trainer kan manipuleren om een beweging naar binnen te laten maken.
  • Goede pass over de grond, lichaamshouding, pass (visueel) volgen. 
  • Goede uitvoering belonen. 
Variaties  
  • Positienummers in plaats van kleuren, of een combinatie daarvan.
  • Namen van spelers, bijvoorbeeld 9 is Lewandowski, 10 is Muller enzovoorts. 
  • Regelmatig de kleuren van positie veranderen. 

 

Cognitieve TrainingWil je als trainer ook aan de slag met cognitieve training om je jeugdspelers beter te maken? Bestel dan mijn E-book “Cognitieve Training voor Jeugdvoetbal”. Door op de foto te klikken kom je rechtstreeks bij de webshop.

Opmerking:

Je krijgt een Engelstalige bevestiging en factuur. Vervolgens krijg je de Nederlandse versie in pdf bestand, via een separate e-mail van de uitgever toegestuurd. Alvast heel veel leesplezier! Wij kunnen bij uw club ook workshops op het gebied van cognitieve training organiseren. 

 

Avatar

Over Dennis Meier

Dennis Meier is actief als individuele trainer voor amateur en profvoetballers. Expert Team Member Cognitive Training Germany | RJO PSV/ Eindhoven | Dayton Dutch Lions | CSU Craiova |
Dit bericht is geplaatst in Jeugdvoetbal. Bookmark de permalink.